Facebook
25.03.2019

Mody do GTA:SA - samochody

Grand Theft Auto: San Andreas to gra, która do dziś może pochwalić się niemałą skalą. Teren po którym się poruszamy jest większy, niż u wszystkich poprzednich części razem wziętych. Pojazdów do użycia jest ponad 200, a pośród nich są 3 rodzaje rowerów, kombajny, traktory, jetpack, gokarty i inny nietuzinkowe sprzęty. Mimo tego że zawartości starczy na długie godziny, to moderzy postanowili znacząco wydłużyć żywotność GTA:SA, co przełożyło się na dosłownie tysiące zróżnicowanych modów. Znalazło się oczywiście miejsce na całe mnóstwo modyfikacji poświęconych dodawaniu zupełnie nowych samochodów i to właśnie o nich będzie główna część tego artykułu. Nie zabraknie też omówienia znacznie ważniejszych modów, które zdecydowanie umilą Wam czas spędzony w Los Santos.

 

Jak instalować mody?

 

Jest to bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać, ponieważ modów jest bardzo dużo i nie każdy instaluje się w ten sam sposób. Często można spotkać modyfikację, która będzie wymagała od nas wyłącznie podmiany plików w głównym folderze gry, co nie powinno być kłopotem dla nikogo. Nierzadko jednak trzeba będzie zrobić coś trudniejszego. Niektóre mody są do tego stopnia zaawansowane, że posiadają własny instalator, wiec ich zaimplementowanie do gry będzie przypominać bardziej instalację patcha niż moda. Wyższym poziomem modyfikowania GTA:SA to biblioteki CLEO. Po ich zainstalowaniu należy umieszczać mody właśnie do nich. Warto zaznaczyć, że powstało kilka edycji CLEO, które nie są między sobą kompatybilne. 

 

Najtwardszym orzechem do zgryzienia będą te mody, które będą od nas wymagały modyfikowania większych plików za pomocą specjalnych programów. W uproszczeniu można powiedzieć, że są to foldery zawierające pliki z wieloma ustawieniami dla gry np. wygląd mapy, modele bronie, czy właśnie samochodów. Nie wszystkie mody do GTA:SA na samochody wymagają tej metody, ale trzeba się z nią liczyć. Zacznijmy od modów, które uatrakcyjnią rozgrywkę:

 

GTA 5 Particles and Effects

 

GTA: San Andreas ma już na karku 15 lat, a nawet w swoich czasach nie wyglądał zbyt urodziwie. Wiele modów zajmuje się odświeżeniem szaty graficznej, jednak efekty starań moderów są... różne. Natomiast ta modyfikacja nie stara się tworzyć nowej grafiki, tylko kopiuje sprawdzone efekty z Grand Theft Auto V. Usprawnieniem zostały objęte efekty cząsteczkowe - dym, krew, ogień i ślady na teksturach. 

 

Remaster Map

 

Ten niewielki podmienia mapę San Andreas na wersję w wysokiej rozdzielczości. Modów na mapę jest naprawdę wiele, a ten jest najmniej inwazyjny i z pewnością ułatwi orientację to tym niemałym stanie. Zostały też dodane trójwymiarowe efekty, co upraszcza wytyczenie drogi z punktu A do punktu B. Osobiście bardziej przypadła mi do gustu modyfikacją zmieniająca styl mapy na ten z Grand Theft Auto IV, ale tego typu modów jest jeszcze wiele.

 

GTA HD Vehicles

 

Jest to modyfikacja dodające nowe samochody, ale działa inaczej, niż może się wydawać. Autorzy moda postawili sobie za cel przeniesienie samochodów z GTA 3 do stanu San Andreas. Żeby tego było mało, to wszystkie samochody posiadają tekstury wysokiej rozdzielczości i są w pełni podatne na system uszkodzeń. Część samochodów z "trójki" znajdowała się w San Andreas od samego początku, ale teraz możemy w pełni poczuć klimat Liberty City. Brakuje mi jeszcze "Push it to The Limit" w radiu. 

 

Snow Mod

 

Rockstar Games musi poważnie pomyśleć o dodaniu mechaniki pór roku do następnego Grand Theft Auto, ponieważ fani dodają tę opcję do każdej części, w której to tylko jest możliwe. Najwięcej modów jest związanych z zimą, ale nie jest to byle podmienienie tekstury trawy, a raczej jej koloru na biały. Moderzy zadbali o odpowiednie efekty pogodowe, ślady po oponach, ślizgające się samochody i odpowiednie zmiany w teksturach. Śnieg w Los Santos to raczej rzadko spotykana rzecz, ale może któraś z następnych części będzie miała sposobność do dodania tej mechaniki?

 

Grand Theft Auto: San Andreas to gra, która do dziś może pochwalić się niemałą skalą. Teren po którym się poruszamy jest większy, niż u wszystkich poprzednich części razem wziętych. Pojazdów do użycia jest ponad 200, a pośród nich są 3 rodzaje rowerów, kombajny, traktory, jetpack, gokarty i inny nietuzinkowe sprzęty. Mimo tego że zawartości starczy na długie godziny, to moderzy postanowili znacząco wydłużyć żywotność GTA:SA, co przełożyło się na dosłownie tysiące zróżnicowanych modów. Znalazło się oczywiście miejsce na całe mnóstwo modyfikacji poświęconych dodawaniu zupełnie nowych samochodów i to właśnie o nich będzie główna część tego artykułu. Nie zabraknie też omówienia znacznie ważniejszych modów, które zdecydowanie umilą Wam czas spędzony w Los Santos.

 

San Andreas Retextured 3 1.7

 

Modyfikacja ta sprawia, że San Andreas jest takie, jakie je sobie zapamiętaliście. Retextured 3 1.7 to ogromny mod, który znacząco usprawnia oprawę graficzną poprzez dodanie tekstur w wysokiej rozdzielczości. Zmiany są zauważalne po pierwszym rzucie oka, a co najważniejsze - nie sprawiają, że GTA: San Andreas wygląda jak efekt nieudanej pracy grafika, który użył stanowczo za dużej ilości filtrów dla niepoznaki. Wadą jest to, że niewiele zmian poczyniono w sprawie roślinności, ale tym zajmuje się mod Project Oblivion. Jak sama nazwa wskazuje, roślinność jest tu wywindowana na poziom The Elder Scrolls: Oblivion i prezentuje się znacznie lepiej, niż pokraczne modele oryginału. 

 

Mody do GTA:SA - samochody

 

Modyfikacje z samochodami posiadają jeden mankament - rzadko kiedy znajdziemy całą paczkę pojazdów i musimy pobierać jeden po drugim i osobno jest aplikować do gry. Stron poświęconych wyłącznie samochodom do GTA:SA jest naprawdę dużo i nie będzie dla Was kłopotem znalezienie upragnionego auto. Plusem w osobnej instalacji każdego samochodu